söndag 8 februari 2009

Overaller


Idé: Jag prövade tidigare i höstas att sy en overall ur Ottobres höstnummer, det gick inte bra. Men skam den som ger sig. Overaller med knäppning i grenen är ju ändå ett superpraktiskt plagg som kan vara fint också.

Material: Muddväv/stretchjersey från Stoff och Stil.

Mönster: Ottobre nr 04/08 stl 80

Arbetsordning: Först klippte jag till en mycket större blöjkil än vad mönstret förslog, vi använder oftast tygblöjor så det behövs. Sedan sydde jag på blöjkilen på bakstycket och sydde ihop ena axelsömmen. Efter det bandkantade jag halsringning, gren och ärmslut. För att slippa det knepiga sprundet gjorde jag en knäppning på axeln istället. Sist sydde jag dit ärmarna och sedan ärm och sidsöm i ett svep.

Resultat: Jag gjorde den gröna overallen först, den blev så stor! Jag hade tänkt mej en tajare modell, så jag klippte upp ärm och sidöm och sydde om allt. Det är ju en självklarhet, som jag naturligtvis känner till, att det är bra att pröva det första plagget innan man gör nästa. Men, en kombination av iver och att modellen oftast sover när man syr, gör att det inte alltid går... Så många sömmar och klipp senare blev det två overaller som passar.


2 kommentarer:

Lilla Gryn sa...

Fina, jag håller med. Overaller är ett riktigt bra plagg.
Ingen glipa och lagom heltäckande.

shoppingtokig mamma sa...

hej
försökte maila dig men fick bara felmeddelande tillbaks..såg dina söta pixieböcker väskor o skulle gärna sälja dem i min nyöppnade shop om det vore ok.
mvh katarina
oja35@hotmail.com