söndag 29 mars 2009

Våren är här!

Idé: Att den här duken kunde bli en vårklänning hade jag en känsla för redan i vintras, när den fyndades.

Material: Duk från Stadsmissionen, pris 40kr. Knappar från samma ställe, en ask för 10kr.

Mönster: Jag har använt från Meedom & Meedom stl 98 och gjort en shortklänning som är lillaMs favoritmodell. Hon har en ärvd klänning från Marimekko med knäppning fram som hon vill använda varje dag.

Arbetsordning: Det var knepigt att få ut en hel klänning av duken, som var rätt så liten. Och trött och sliten som man är tog det nästan lika lång tid att tänka ut den optimala placeringen av mönsterdelarna, som att sy själva klänningen. Jag kom fram till att göra ärmen av två bitar eftersom jag inte fick ut en hel, och sedan sticka ner sömnsmånen från axeln och vidare. Halsringningen fick en infodring av en liten remsa duk som blev över.

Resultat: Jag är jättenöjd! Härligt med ett projekt som detta, remake är det roligaste!

4 kommentarer:

Strömming sa...

Gud vad söt klänning (och tjejja också såklart) Re-do är det bästa!

Katarina sa...

Å vad fin den blev! Nu är det bara vårsol och värme som saknas!

od Andulky sa...

Verkligen supersnygg!!! Söt tjej också!!

Retro Elephant sa...

Vilken härlig sommarklänning!

//Lina