torsdag 6 december 2007

Förklädesklänning i sammet


Äntligen har jag fått tillbaka min energi efter många veckors trötthet! Inspirerad av klänningen jag sydde förra året, bestämde jag mej för att sy en ny mindre modell till min kompis dotter S. Jag valde storleken "liten bäbis" eftersom det är vad hon är.

Tyget är från min mammas farmor, liksom kantbanden och dekorbandet. Jag vet inte om det var tänkt till något speciellt, eller att ens höra ihop, men den kvinnan samlade tydligen på mycket. Och det var tur för mej, för i inspirationens stund vill man ha material hemma.

Modellen är väldigt enkel, det tog mej ungefär två timmar att sy färdigt klänningen. Jag hoppas att jag klippte sammetstyget åt rätt håll, om man drar handen uppifrån och ner känns det strävt och tvärt om lent, är det samma sak som att luggen är uppåt?

Det var första gången jag sydde på sicksackband, eller vad det heter. Det var ganska läskigt, ögat luras och det känns som om man syr snett hela tiden. Tryckknapparna gick däremot lätt att slå i den här gången.

3 kommentarer:

Gekko sa...

Jättehärlig klänning! Skönt med ärvda tyggömmor!

Botilda sa...

Jättefin! Kul att sy småttiskläder som blir så fina.

Och du har rätt om tygriktningen.

rino sa...

supersöt klänning! Perfekt till jul med den där mörkt grangröna nyansen:-)