fredag 7 december 2007

Julstrumpor


När jag var liten hade jag och min lillebror var sin strumpa som hängde på sängen natten innan julafton. På morgonen fanns där alltid någon liten julklapp, oftast något som sysselsatte oss ett tag i väntan på eftermiddagens gäster och allt spännande som skulle hända då.

I år blir det dags för lillaM och hennes kusin F att överta den traditionen. Jag har använt två dukar från Stadsmissionen och ritat en egen mall. Sockorna fick först var sin applikaiton, det är första gången jag prövar det och jag måste säga att det var väldigt lätt, i alla fall på stumt bomullstyg.

Sedan sydde jag fyra lika dana sockor så att de blev helfodrade och snyggt att vika ner en kant
på, samt en hälla på varje. Det var väldigt befriande att varken nåla eller pressa, bara gasa!

4 kommentarer:

Botilda sa...

Jag blev inspirerad! Men nu fanns det bara tråkiga dukar kvar på Stadsmissionen... Jaja, det blir en jul nästa år igen, och morgonpresent kommer Sprallinen att få i alla fall.

steffi sa...

Vilka fina strumpor...Jo tack för senast det var så kul.
Vet du nån som kan sy en superhjälte dräkt? Nån hjälp hur ska jag göra. Går ej att köpa. Det enda Leia önskar sig till jul typ. Kram

mammaM sa...

Jag blev också lite inspirerad när jag såg Agnes fara omkring! Jag tror att man kan sy en själv ganska lätt. Vi hörs om det!

steffi sa...

hallo min vän, jag kommer ju till dig på onsdag tar med min lilla donna. Jag har lite fint gult tyg med vita blommor på som du kan få om du vill.
Kramar