torsdag 30 oktober 2008

Mysoverall



Jag har inte uppdaterat bloggen på länge, men det beror inte på att jag inte sytt något. Tvärtom. Nu ska jag börja göra mina inlägg med hjälp av en mall, som många andra gör. Jag tror det blir lättare både för mej som skriver och för dej som läser.

Idé: En regning söndag och en mamma sugen på att sy. LillaM lockas delta när hon dels får välja plagg själv och sedan vara med och rita och klippa. Faktiskt riktigt mysigt, overallen avslutades dock efter att hon somnat.

Mönster: Elisabet Gynthers bok från 70-talet som nu finns i nytryck.

Material: Velour från Stoff och Stil. Turkosa kaniner från Jofotex. Blixtlåset låg i en låda hemma.

Arbetsordning: Sömmarna overlockas ihop och blixtlåset syddes dit med den vanliga maskinen. Luvan bandkantades den här gången med raksöm och sist sydde jag dit muddar i ärm och benslut.

Resulat: Overallen blev mysig. Blixtlåset är lite väl kort, men det gör inte så mycket. Det är ändå ett helt hopplöst plagg som man bara kan ha innomhus. Efter materiallära med Johnny på Jofotex vet jag nu att den turkosa trikån är interlock och alldeles olämplig som muddväv. Det märkte jag också när lillaM vill dra upp ärmarna men det går trögt eftersom mudden är så stum. Men nu vet jag det...

3 kommentarer:

Botilda sa...

Hurra! Nu får vi äntligen se allt du gjort.

Lilla M ser bedårande ut i overallen. Om du vill kan du säkert byta ut till muddväv i muddarna, i alla fall i ärmarna så de går att dra upp.

Bra idé att låta Lilla M vara med i arbetet och få bestämma. Jag önskar att jag och Sprallinen också fick mer pysseltid tillsammans (tja, mer pysseltid över lag står väl på önskelistan). Nästa år har vi mamma-barn-juntor!

märkvärdig sa...

Men varför tänkte jag inte på det?! Nu skrattar jag åt hur dum jag känner mej. Det är ju den enklaste saken att göra...

Strömming sa...

Söt overall. Ser verkligen mysig ut!