söndag 8 februari 2009

Två mönster, fem variationer



Idé: Idén om massproduktion. Jag kan känna mej så effektiv. Det var för ett par veckor sedan som jag och lillaM sydde tillsammans, och då passade jag på att klippa till massor av plagg till lillebrorM. Så här blev det, när åtta plagg av nio tillklippta är klara.

Material: Genomgående muddväv/stretchjersey och velour från Stoff och Stil med undantag för den oranga kaninbodyn. Ärmarna till den turkosa kaninbodyn var jag tvungen att byta ut eftersom den turkosa trikån (utan kanintryck) gick sönder vid sömmen (trots att jag använder strechnålar).

Mönster: Muddbyxorna är något slags eget mönster motsvarande stl 74/80 och bodysarna är sydda i Ottobres mönster nr 05/06 stl 80.

Arbetsordning: Ja nu när jag har fått kläm på det här med kantband var det bara att gasa på. Skära till remsor 3 cm breda, pressa två veck och sedan sy direkt på samtidigt som man sträcker lite. Två av bodysarna fållade jag endast med tvillningsöm. Modellen med kuvertringning tycker jag är både praktisk och lätt att sy. Jag har stickat ner sömnsmånen som blir synlig i ärmen och sidan.

Resultat: Jag är nöjd med dessa plagg. De är stooora, räcker till hösten gissar jag. Jag önskar bara att jag hade tryckknappar i färg istället, det är så mycket finare.


Inga kommentarer: