lördag 19 april 2008

Vårtunika


Det bästa med att sy är när man får sy direkt när idén kommer. Den här eftermiddagen fyndade jag en duk med videung på Stadsmissionen för 20 kr. Redan samma kväll fick den nytt liv som tunika.

Inget mönster har jag använt och storleken har jag gissat mej till. Jag vek duken två gånger på mitten och klippte ut för fram- och bakstycken och ärmar och ett hål i mitten. Duken blev till ett kors med ett hål i när jag vecklade ut den. I halsringningen och ärmarna sicksackade jag fast resårband, sydde ärm- och sidsömmar och sist fållade jag alla sömmar.

Enklast tänkbara modell och tillvägagångssätt. Mesta möjliga miljötänkande.

5 kommentarer:

rino sa...

verkligen fin, gillar både tyg & modell:) Förstod jag beskrivningen rätt, vek du tyget runt resåren och sydde "allt i ett" i halsen?

mammaM sa...

Tack!
Nej jag sicksackade först fast resåren, sedan vek jag tyget och sydde en stickning från rätsidan. Men man hade nog kunnat sy allt i ett också. Om det blir ett till plagg så ska jag ta en bild under arbetets gång. Det är så svårt att efteråt beskriva hur man gjorde!

Botilda sa...

Hej våren! Den här var verkligen hur snygg som helst. Bra idé! Och vad kul det är när man kan förverkliga de där idéerna omedelbart.

Lilla M är en riktigt tuff liten sötnos.

Jes sa...

Vilken underbar tunika, så fin modell både på tunikan och hon som bär den :) Tyget va ju bara för underbart.

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the TV de LCD, I hope you enjoy. The address is http://tv-lcd.blogspot.com. A hug.