torsdag 29 maj 2008

Fiffig klänning




Jag fick i helgen kika på en jättesöt klänning som har burits av min kompis på 70-talet. Jag tyckte att den var utomordentligt fiffigt gjord. Är det någon som har sett den här modellen förut? Jag har en känsla av att sådana här sytrix är utrotninghotade.
Klänningen är alltså sydd som en cylinder, med ett sprud i nacken. En kanal av snedremsa är sydd upptill och för ärmarna har man bara klippt upp hål och kantat med snedremsa. Jag hade en perfekt liten stuv för det här ändamålet, men som syns på bilden klippte jag för stora hål. Jag tänkte inte på att lillaM är tredimentionell...
Det blev förvisso sött, men jag störde mej ändå så pass på mitt misstag att jag efter bilden togs sydde in sidorna så att ärmhålorna blev 10 cm mindre. Modellen kan absolut användas igen, speciellt om man har lite av ett tyg så att det inte räcker att göra separata ärmar.

2 kommentarer:

Botilda sa...

Vilken rolig modell! Perfekt sval men med solskydd över axlarna. Är det resår i kanalen? Hur ser sprundet ut?

mammaM sa...

Ja, den här klänningen kan man nog härma/vidareutveckla. I kanalen av snedremsa är ett bomullsband trätt, men jag har också tänkt på att man bara kan sy i resår direkt, som jag gjorde med vårtunikan.

Sprudet är kanske 5 cm i orginalklänningen, för den har bara en söm, mitt bak.

Jag gjorde inget sprud alls, för den stuven jag hade krävde istället två sidosömmar.