tisdag 6 maj 2008

Retrotunika





Då var det dags för nästa mammatunika... Inte heller denna var tänkt till nu, utan efter förlossningen. Men 60-talets storlekar är generösa. Det här mönstret har jag fått av Botilda, och är egentligen ett klänningsmönster. Det känns opraktiskt att amma i en klänning, så jag har helt enklelt kortat av till en tunika. Tyget är en duk, köpt på Tradera (var annnars?). Jag har utnyttjat dukens kant och inte fållat tunikan nedtill. Den var inte ett dugg krånglig, lagom pysslig enligt mej. Jag har inte följt mönstrets arbetsbeskrivning utan tänkt själv. Dragkedjan hade kunnat bli mer noggrann, men man är ju lite ivrig också. Alla infodringar är sydda för hand, det går faktiskt ganska fort och det blir snyggt.

3 kommentarer:

Botilda sa...

Du var som en sol i den! Hade jag tänkt lite till i förmiddags, hade jag tagit lajvbilder från kaféet...

Ibland tror jag att man krånglar till saker i onödan och envisas med att något ska gå att sy på maskin när det går lika bra och är enklare att få till det bra för hand.

mammaM sa...

Tack!

Just nu tror jag allt blir bättre utan min maskin, den behöver service. Ska fixa med det. Jag kommer ändå inte släpa med den till juntan nåt mer, det är för tungt nu...

rino sa...

med ett tyg med annat fall, typ sladdrig trikå, skulle nog modellen funka även när du inte är gravid. Vackert tyg du hittat!
Jag har precis fått tag på en massa 60-talsmönster, ska tänka på det där om storlekar, man vill ju inte se gravid ut när man inteär det...