måndag 3 november 2008

Jeans, första paret




Idé: Plötsligt har lillaM vuxit ur sina byxor, de flesta par på en gång faktiskt. Det har gått så fort, jag har inte hängt med. På kort tid har jag därför producerat många nya par, alla kom inte med på bloggen men jeansen gör det. Dessa var de första jag sydde med inpiration från Botilda.

Mönster: Jag utgick från Meedom och Meedom, men gjorde sedan linningen kortare och lägre fram.

Material: Återanvändning när den är som bäst! Detta har varit pappaMs favvojeans. Jag har utnyttjat det slitna tyget på knäna till att nu passa på lillaMs rumpa. Mudd från Stoff och Stil. Smurftyget är nästan det sista jag har kvar nu från en gardin som jag köpte på Tradera.

Arbetsordning: Allt overlockades ihop och jeansen fick brun mudd i midjan och vid bensluten. När lillaM provade byxorna såg jag att det saknades fickor så de kom dit efteråt.

Resultat: Jeansen blev ordentligt baggy. Men det var faktiskt bara fint i mitt tycke. LillaM önskar sig ändå mest av allt en skateboard så det passar henne...

2 kommentarer:

jejja79 sa...

supercoola, har själv sytt ett par sådana jeans till min lillkille här hemma av ett par avlagda jeans. Men där satte jag även dit originalfickorna från de gamla jeansen och det blev supercoolt =)

mammaM sa...

Bra idé! Det kanske jag gör nästa gång. För det blir fler par.