söndag 21 december 2008

Hängselbyxor att bli stor i



Idé: Jag ville göra något personligt till min fina brorson. Något han kan ha länge och trivas i. Gärna ett plagg med känsla av 70-talet som jag vet att hans föräldrar gillar, och något med fordon som jag vet att han gillar.

Material: Mjuk tvättad denim från Tygverket och denim med fordonstryck från Retro Depot.

Mönster: Jag har utgått från Gynthers hängselbyxor stl 2 år och sedan förlängt åt båda hållen.

Arbetsordning: Jag satte deminnålar både i overlocken och i den vanliga maskinen. Först overlockade jag ihop framstycken och bakstycken. Sedan gjorde jag applikationen. Jag använde dubbelhäftande vliseline som ska räcka för att fästa, men valde att också sicksacka runt bokstäverna. Det ser finare ut tycker jag.

Infodringen sydde jag fast med vanliga maskinen för den är lättare att svänga med, kanske en vanesak. Byxbenens infodring overlockade jag fast, en del i taget.

Sidsömmen overlockades från infodring av hängseldel, längs hela sidan och sist till byxans infodring. Avlutningsvis innerbenssömmen.

Med den vanliga maskinen sydde jag en stickning runt infodrningarna vid hängslen och byxben, knappar (i två olika nivåer) och knapphål.

Resultat: Han verkade gilla dem! Byxbenen var som väntat långa. Jag ska ta tillbaka dem och sy fast uppviken så att han inte snubblar. Sedan kan jag ta ner dem vart eftersom han växer.

1 kommentar:

Strömming sa...

Dessa gillar jag! :D Hängselbyxor är så fint!