torsdag 4 september 2008

Höstblus med rönnbär




Bland det bästa som finns är nog att hitta en duk eller en annan liten tygbit på Stadsmissionen och bli inspirerad! Det hände mej nyss, och då får planerade projekt vänta.

Jag ville så gärna få ut en blus från den här duken. Jag gillar färgen, och rönnbär passar såklart nu på hösten. Det tog ett tag innan jag bestämde mej för hur jag skulle lägga mönsterdelarna. Mönsteret är form 2 från Meedom och Meedom.

Jag kunde inte låta bli att sy sömmarna på overlocken. Det bara känns så mycket bättre! Sömmen mitt bak och fållarna är sydda på den vanliga maskinen, eftar att ha kastat kanterna med overlocken först.

I halsringningen har jag använd snedremsa på ett för mej nytt sätt. Man syr fast snedremsan med sömnsmån och viker sedan över hela remsan och syr en stickning från rätsidan. Mittsömmen fick ett sprund och en knapp med träns sydd av snedremsa.

Jag är jättenöjd med den här blusen även om lillaM inte har prövat den än!

6 kommentarer:

Botilda sa...

Hurra! Välkommen tillbaka ;-)

Du har sytt så himla fina saker nu. Verkligen tur att den där overlocken inte fick stå kvar i sin kartong i nån garderob. Och du fick till det där med kantband i halsringningen. Det misslyckades jag skändligen med i somras. Vad är tricket? Måste man formpressa det innan man syr på det?

mammaM sa...

Tack!

Nej det gjorde jag inte. Men jag var ganska envis med strykjärnet innan jag sydde sömmen från rätsidan. Naturligtvid blev det inte perfekt, men det är inte heller min ambition. ;-)

Strömming sa...

jättefin blus! kommer lysa upp hösten massamycket!!!

Fiffiluren sa...

Åh, den blusen skulle Fiffiluren tycka om! Som hon går o plockar rönnbär o stoppar i munnen, du skulle bara se! :-)

Strömming sa...

Tack själv. Det är härligt att vara mammaledig, även om det fortfarande mest blir amning i soffan på dagarna. Inte mycket sytid, men som tur är har jag hunnit sy massor i strl 62 också så jag hoppas jag kan sy mer sen när det blir mer rutin... och inte sååå mycket skrik på kvällarna....

mammaM sa...

Men lilla fiffiluren, rönnbär är väl inte gott!?

Susanna, första tiden är ju så. Man bara ammar och bär hela tiden... Vi har precis nu fått in läggningsrutiner på lillebror. Han är två månader, jag tror att det är ganska tidigt. Men det är så skönt att få egen tid och sytid på kvällen!