torsdag 12 juni 2008

Velourhood



Plötsligt uppstod ett behov av en överdragströja, tyvärr, eftersom vädret blivit sämre. Jag har använt ett omlottmönster ur Gunthers bok. Jag antar att det är ett gammalt och välbeprövat mönster. Mönstret har inga separata mönsterdelar för ärmar, det är "allt i ett".

Faktiskt, så tycker jag inte att det underlättade så mycket. Velour är mycket svårare att jobba i jämfört med stelt bomullstyg som beter sig som man vill. Det var halkigt och pilligt men till slut blev det ändå bra.

Huvan gjorde jag fel med första gången, det behövdes några misstag innan jag kom på hur den skulle sys i utan synlig söm. Största positiva överraskningen med det här projektet var att min mammas maskin klarar att sy i hela sex lager trikåväv! Så om jag blir bättre på att hantera slinkiga tyger vet jag att jag kan kanta med muddväv fyrdubbelvikt.

1 kommentar:

Jes sa...

Snygg hoodie, fint med kaninerna som foder.