söndag 14 oktober 2007

Grytlappar


Hela året har vi (pappa) kämpat med en kökrenovering. Nu är det så gott som klart, mest piffning kvar. Vi har kökshandukar med tryck från Almedahls, så jag ville matcha med grytlappar. Mönster och breskrivning tog jag från Sy och sticka på egen hand av Eva Kruk.

Det var faktiskt svårare än jag trodde! (Nu när jag har kommit igång och sytt en del börjar jag väl bli kaxig). Tyget drog sig under vadden och miste sin kvadratiska form. Dessutom blev det inte snyggt att sy i snedremsan på det osynliga sättet, avigsidan fick för mycket remsa och sömmen blev ful där. Så nu måste grytlapparna hänga precis så här och inte bli inspekterade på baksidan.

7 kommentarer:

steffi sa...

Fan vad jag blir imponerad av det du gör. Du är grym!

Botilda sa...

Kan bara hålla med Steffi!

Thea sa...

Härifrån ser de helt perfekta ut i alla fall!

Om du tänker sy mycket sånt kan ett tips vara att skaffa en quiltpressarfot till symaskinen. Då matar den från båda håll så slipper man att det drar sig. Men den är rätt dyr, så man ska kanske inte investera i den för att sy ett par grytlappar bara.

Jag länkar förresten gärna tillbaks till din sida. Hoppas det är OK.

mammaM sa...

Tack för pepp!!

Tack för bra tips Thea, någon gång i framtiden kanske jag ska försöka göra ett lapptäcke.

Du får gärna länka, jag vill ha fler besökare.

steffi sa...

Nej nu vill jag se lite mer konstverk....Jag har ett jättefint lapptäcke som du kan få titta på. Eller en quiltad filt. kram på dig!

Klockarbarn sa...

Jag satt igår och quiltade ett foder till jacka och i det mönstret gav de rådet att sy stora sneda stygn för hand över tyget för att det inte skulle dra sig. Mönster från 70-talet.

steffi sa...

Hej vännen!
Har du ritat av kläderna? kram