torsdag 25 oktober 2007

Velourset till nyfödd


Det här var första projektet i velour, en stuvbit från Sundbybergs textilcentrum. Jag var väldigt noga från början med att klippa, jag har till och med skaffat en pfiffikus (som faktisk var fiffig). Mönster är från Ottobre 5 /2006. Monteringen var lätt, jag sydde med maskinens kastande stretchsöm och med stretchnål. Det blev bra! Jag gillade att jobba med velour, den var lagom förlåtande.

MEN, att kanta med muddväv var SVÅRT. Remsorna skulle vara 4 cm breda, men trots det räckte det inte riktigt. Den första sömmen syntes på avigsidan, och tyvärr sydde jag den med brun tråd. Den andra sömen prövade jag först att sy med tvillingnål, men den gick av efter några centimeter, alltså ett fiasko. Så då fick det bli sicksack, och resultatet ser slarvigt ut när man kollar nära. Dessutom räckte inte remsan runt helt utan fick skarvas i ryggen.

Men jag får se det som två testplagg, och nästa gång kan ska jag klippa längre och bredare remsor, och sy sicksacksömmen mer noggrant.

5 kommentarer:

Botilda sa...

Men! Vilken otur du har med tvillingnålarna. Du är ju kantbandsdrottning, så du kommer att greja muddvävskantband lät som en plätt efter lite övning.

Följer du med till Syfestivalen nästa fredag?

Gekko sa...

Ett jättefint set ju! Du ska se att det går mycket bättre med kantningen nästa gång. Om det var första gången med muddkantning så var det ju bra jobbat ändå! Jag tycker fortfarande att det är svårt och då har jag täcksömsmaskin...

mammaM sa...

Jodå, jag har inte gett upp kantningen än. Det ska gå bättre nästa gång!

Så du ska gå på fredag? Jag jobbar på fredag, jag hade tänkt gå på lördag eller söndag.

Botilda sa...

Vi ska på kusindop på ön och åker redan på fredag eftermiddag. Så fredag förmiddag är min enda möjlighet. Sen hoppas jag så klart att det ska var lite mindre folk då.

rino sa...

det ser jättefint ut!
Men vad är en pfiffikus?
Kul att du ville länka till mig! Men jag har bytt adress: rinosyr.wordpress.com är den nya.