söndag 14 oktober 2007

Stickad mössa


Så var den äntligen klar! Min första stickning. Det var lite som en roman. Lite segt i början, sen rullar det bara på och nu saknar jag den när det är slut. De hela började med ett infall på Stadsmissionen där jag plötsligt fick lust att handla garn och stickor. Sedan följde jag instruktionerna i Sy och sticka på egen hand av Eva Kruk.

Det svåraste var att lägga upp maskor. Det tog mej en timme innan jag fattade hur jag skulle göra. Sedan stickar man bara 2 aviga 2 räta, resårstickning. Det var lätt. För att få till en mössa ska man sedan sy en cylinder med sicksack på symasnkinen och en rundel upptill. Det gjorde ont att klippa bort överbliven stickning vid hörnen. Nästa gång ska jag istället lära mej hur man får till formen utan symaskin.

2 kommentarer:

steffi sa...

Hej vännen! Jag vill oxå ha en sån mössa hjälp mig!
Kram

Botilda sa...

Oj, vad tufft att bara börja sticka så där! Nu vill jag absolut se mössan på också ;-) Om du inte kommer på själv hur du ska göra med form, kanske jag kan hjälpa till - lite kan jag i alla fall. Kan låna ut "Stitch 'n bitch" också