onsdag 3 oktober 2007

Inspirerad att sy


Slumpen för mej och Botilda samman när våra tjejer börjar på samma dagis samtidigt. Hon har sytt jättefina plagg till sin Sprallin och bedyrar att hon visst inte är så duktig som jag tror. Botilda tipsar mej om www.retrodepotfabrics.com Jag undersöker sidan och beställer ett paket, lika bra att beställa ordentligt om jag ändå ska beställa, tänker jag.

Vilka fina tyger! Genast får jag idéer om vad jag kan sy till lillaM. Tidigare har jag sytt på syslöjden och typ kuddar till hemmet. Den här gången tänker jag vara ordentlig, inte bara klippa och hoppas på det bästa. Jag utgår ifrån Sy till småbarnen av Anita Gunnars, Ica Bokförlag. Efter att ha studerat mönsterna verkar det som att man kan göra det mesta med ett framstycke och ett bakstycke.

Jag testar först med lakansväv och modifierar grundmönsterna med lillaMs favoritklänning. Jag provsyr och provar på dottern, gör några ändringar och provar igen. Sen vågar jag klippa! Jag väljer tycket med babushkor. Det resulterar faktiskt i en tunika! Visst, synar man sömmarna så är det ingen femma direkt, men jag känner mej nöjd och peppad över att ha skapat något eget.

Inga kommentarer: