fredag 26 oktober 2007

Psykedeliska hängselbyxor


De här hängselbyxorna var bland de första plaggen jag började sy. Jag har använt orange sammet från IKEA och mönster från Baby cool. Fickan med de psykedeliska svamparna är sydd av tyg från retro-depot. I de första byxorna slog jag i tryckknapparna fel. Det var inte roligt. Jag tänkte då att jag kunde göra ett par vanliga muddbyxor istället, men då sydde jag i mudden åt fel håll.

Nu har jag hämtat kraft och gjort ett helt nytt försök. Botilda skaffade ny sammet åt mej, och jag har använt samma ficka som var till de första byxorna. Den här gången gjorde jag byxorna en storlek större (stor bäbis), för kusin F är en stor kille. Fast det lär dröja innan de passar, de ser stora ut. Han ska få dom i julklapp.

Det var väldigt roligt att sy hängselbyxorna andra gången. Och väldigt enkelt. Efter att ha prövat att kanta med muddväv (grrr) är vanlig snedremsa lättare än någonsin.

6 kommentarer:

Botilda sa...

Toppenfina! Men blir inte Lilla M avis på sin kusin nu?

Jag gillade verkligen att sy i den där sammeten och funderar på om jag inte hm... ”behöver” något mer ;-)

mammaM sa...

Exakt! Det är bl.a det som är bra med IKEA, det finns oftast mer. Jag köpte en bit turkost sammet också, men har inte kommit på vad jag ska sy av det.

LillaM har inte sett byxorna, kanske att de passar till henne? De blev väldigt stora.

steffi sa...

Hej på dig! Vilka söta byxor. Kolla in i senaste Family Living där finns ett mönster på ett lapptäcke. Ser mycket enkelt ut. Nu börjar jag bli sugen på att börja sy. Kanske ska börja med ett täcke.
kram

mammaM sa...

Ja vad roligt om du också börjar sy! Det spelar ingen roll med vad man börjar med, bara man kommer igång!

steffi sa...

Jag måste få tag i en symaskin. Tips?

steffi sa...

Vart har du tagit vägen? Jag längtar efter att få se något nytt som du har tillverkat. kram